15 april 2009

Tack Jesus....







Hejsan igen.

Så var det dax att tacka Jesus igen !!
Han är orsaken till att det finns påskhelger. Det gör det möjligt
för oss träbåtsägare att fixa med båten.
Men med för många projekt igång samtidigt skulle det inte göra nåt om
påsken var 2 veckor lång.
Trots det så sakta men säkert börjar jag knyta ihop ändarna.
(På några projekt iallafall)
Batteriet har fått sin placering under den nya garderoben.
Med möjlighet till ytterligare ett batteri om det skulle behövas.
Det blev sugpassning på dom grejerna.
Som Niklas säger är det skönt att få fram lite vikt i båten.
Allt tenderar att hamna i/under eller bakom sittbrunnen.
På tal om sugpassning har jag monterat en ny elektrisk länspump.
Köpte den utan att ha mätt hur brett kölsvinet var innan. Smart kille va?
Pumpen var 10,8 cm i diameter,kölsvinet var............. 11 cm!!!!
Det blir ett tunt lager med färg där nere i år !
Nytt fäste för rorkulten samt genomföring med bussning genom däcket har det oxo blivit.
Det förra glappade som bara f.. så jag ser fram emot att få tillbaka känslan i rodret.
Nya skenor för fock och genua åker på samt att akterstagsträckaren åker in under däck.
Jocklet med backstagen är bytta till en ny lösning. Hoppas den funkar bättre.
Dessutom hann jag med att reperera bommen hemma i farsans garage.
Likrännan hade spruckit så jag beslöt mig att hyvla ned den och limma på en
ny spruceplanka.
Det blev en fasligt massa hyvlande och skrapande men nu är bommen som ny.
Nu är det dax att plocka ned den nya inredningen för att lacka den hemma hos farsan.
Känns tungt men att krypa inne i båten och samtidigt lacka är nog ingen höjdare.
Det finns risk för att den mesta av lacken hamnar i håret.
Det blir nog en hel del pysslande även efter det att båten åkt i sjön 2 Maj.
Ser fram emot att träffa er alla i Sigtuna i Juni.
Ikväll åker jag ned och slipar klart det sista innan lackningen drar igång.
Vi ses snart på böljan den blå.
Janne S13 Intarsia.





1 kommentar:

Niklas sa...

Låter som att det blir en helt ny båt byggd nere hos dig. :)

Ska bli kul att se sen.

/Niklas