30 juli 2009


Hej alla seglingsentusiaster !

Just återkommen från ett mycket trevligt båtmöte, vill jag först bara gruffa litet på er som inte kom, men som "nästan säkert" sagt att ni skulle. Alla undrade förstås, med rätta, varför alla 5½:or från Göta SS och andra, som också hade nära till, inte infann sig.

Hur som helst, väldigt trevligt hade vi - Förbundet bjöd på sill-lunch - och vi hade också en del annat hyss för oss. Dagar och kvällar var varma och molnfria och myggorna var nästan i minoritet, så vi njöt i fulla drag av grillade måltider på berget och samspråk mm inpå småtimmarna.

Jag lovade i mitt förra inlägg att återkomma till den fortsatta installationen av motorn och sjösättningen - Läs och begrunda:

Som jag trodde hann jag inte få i varken motor eller motorbädd innan sjösättningen, som också blev så "sprudlande" som jag befarat. Två pumpar gick första dygnet, den ena som reserv, eftersom jag inte fann anledning att vara kvar i båten över natten. På eftermiddagen det andra dygnet kunde jag stänga ner pumpverksamheten eftersom det då inte kom in mer än att det räckte att pumpa ur var tredje dag.

Skönt, eftersom det på så vis blev möjligt att snabbt komma till skott med motorinstallationen.

Under vintern hade jag bett en klubbkompis hjälpa mig att tillverka två fästjärn, som ligger ovanpå den fastbultade motorbädden i trä. Det var ett grannlaga arbete eftersom, förutom att placera fästbultarna på rätt avstånd, så skulle det göras uttag i järnen på ställen där spant och bordläggning så påkallade.

De gamla järnen var så sönderrostade att de inte gick att annat än delvis malla av formen från. Det ledde till att det fordrades en del justeringar innan de överhuvudtaget passade in, men också en del bekymmer för hur motorn skulle komma att hamna med avseende på inpassningen till propelleraxeln - i alla rikningar.

Sidledes och sidledes vinkel mot propelleraxeln. Längsledes både med avseende på motorns vertikala tiltvinkel mot propelleraxeln och horisontala läge så att propellern varken kom för nära fram- eller bakkant av uttaget i rodret. Höjdledes för att kunna skimsa in tiltvinkeln.

Det var minst sagt bekymmersamt.

Efter att någorlunda justerat passformen var det "bara" att lyfta i motorn i båten. Detta skedde med hjälp av mastkranen och yngste sonen en eftermiddag när vattnet låg stilla och inga båtar orsakade svall.

Motorn fick hängas i två taljor anbragta runt tvärgående brädor över rufföppningen och mellan sittbrunnstofterna. Detta för att kunna lyfta den upp och ner ett otal gånger både med fästjärnen fastspända på motorn för att ha en rimlig möjlighet att göra finjusteringar i järnen och sedan, när järnen väl var fastskruvade, för att kunna lägga under brickor så att motorns utgående axel kom i perfekt linje med propelleraxeln.

Det tog sin tid och krävde en stor portion tålamod och hade knappast gått utan att vara två.

Jag ska inte tråka ut er med detaljer vad som sedan krävdes för att ansluta motorn till de befintliga gas- och chokereglagen, men inget är gjort i en handvändning och med en helt annan typ av förgasare än den förra motorn så fick jag klia mig några extra gånger i huvudet innan allt var anslutet och fungerade.

Nu återstod alltså att a) starta motorn, se om vattenpumpen och fram/back fungerade och att inte propellern tog i rodret, b) undersöka om den nya propellerhylsan med ansatt lagertätning höll måttet utan att läcka eller gå för varm.

Minnesgoda läsare kommer ihåg att jag var väldigt nöjd med att jag nu fått en motor med magnettändning och visserligen hade den visat sig från sin goda sida nere i Osby, men det var inte utan spänning som jag lade startsnöret om svänghjulet. Första draget - nähä, ingen reaktion.

Ökade på gasen en bit till, på med snöret och drog. TJOHOO ! Igång gick den - som en klocka.

Gissa om jag var glad. Funkade kylvattnet ? Javisst, och fram/back - jadå !

Härligt med en motor som man inte måste ha ett fulladdat batteri till för att få igång !

Gick för motor några dagar senare de fyra distans som är mellan varvet och sommarhamnen.

Den inre fettsmorda lagertätningen blev en aning varm och litet fett trängde ut längs axeln, men har efter det varken varit varm eller läckt vare sig fett eller vatten, så jag hoppas att allt nu ska vara OK.

Tack ock lov för jag är inte sugen på att göra om det här på länge.


Vilka lärdomar kan då dra ?

* Kolla att allt kylvatten rinner ut vid vinterställningen alt. spola igenom med glykolblandning för - 20 grader.

* Har du en tvåtaktsmotor med cylindrar i gjutjärn - kolla kylvattengenomströmningen. Är cylindrarna lika varm runt om ? Med intervall på ca 5 år - ta av cylindertoppen och spola rent kylkanalerna i topp och cylinder. Det lossnar alltid rost som gärna lägger sig och minskar eller stoppar genomflödet.

* Kolla motorfästena så att motorn inte sitter löst. Kan knäcka vilken propellerhylsa som helst.

* Har du speciellt anpassade motorinfästningar - dokumentera med avmallningar, foto och skisser hur de ser ut. När de är sönder är det så dags.


Återstår att njuta nu så mycket det går av den kvarvarande sommaren. Alldeles för snart är det dags att ta upp skönheterna ur sjön igen.

Må väl och segla ofta önskar er

Dag B



Inga kommentarer: