09 december 2013

Var har jag hållit hus alla dessa år?

Hoppsan,hade inte koll på att min inloggning fungerade fortfarande
Läste igenom mina gamla inlägg och insåg att det var rätt trevligt att läsa om gamla bedrifter när det gäller att pyssla med båten.
Mycket vatten har flutit under kölen sen jag skrev senast så en uppdatering kan vara på plats.
Vintern 2010 blev jag tvungen att ta bort epoxinåten mellan pineribborna
Den var för hård så ribborna sprack i kanterna.
Det var ett riktigt skitgöra och tog enormt mycket tid.
Framförallt var jag tvungen att hitta en metod att ta bort den hårda nåten utan att sladda alltförmycket på ribben
Jag tog ett multiverktyg dvs en Feinapparat med en månformad klinga. (2 mm bred)
Sen blev det till att sikta i mitten av nåten och såga sig genom epoxin.
Därefter tog jag en raspliknande klinga och skrapade bort det mesta av kanterna.
Till sist tog jag en överhandsfräs och fräste kanterna fina.
Som sagt: Det tog en j... massa tid men det blev bra.
Vintern 2011 blev det att renskrapa däcket och bygga upp ett nytt lager med lack. Det blev några lagningar där jag tyvärr sluntit men det är troligen bara jag som ser det.
Vad håller jag på med i år då?
Det sista stora jobbet förhoppningsvis!
Skarvade röstjärn och bottenstockar vid masten samt renskrapning och behandling av köl och botten.
Det tar sin tid det oxo så jag och min pappa Kjell Larsen kör på i mörkret.
Vi har ett fint båthus vilket gör att vi får det rätt trevligt i allafall.
När allt är klart skall jag förhoppningsvis ha en slät köl och botten samt en snygg ,vit vattenlinje.
Återkommer senare med mer berättelser nu när man fått upp ångan att blogga

Mvh Janne Intarsia Larsen

Inga kommentarer: